Data publikacji:
2020-01-23
Strona główna > Artykuł
Pieniądze unijne z programu "Łącząc Europę" zmienią oblicze polskich kolei
IAR / PAP
W ramach unijnego programu na rzecz kolei "Łącząc Europę" (CEF), Polska realizuje 56 projektów infrastrukturalnych korzystających ze środków UE w wysokości 3,9 mld euro. Ambicją Brukseli jest uczynienie z ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej, atrakcyjnego i łatwo dostępnego środka transportu.
Inwestycje zapisane w KPO zostały już uruchomione, bo środki na ich prefinansowanie w kwocie 4 mld zł zapewnił Polski Fundusz Rozwoju.fot. PKP PLK
O planach inwestycyjnych Polski na następną perspektywę finansową UE i obecnie realizowanych projektach rozmawiali dziś w Warszawie uczestnicy Grupy Wysokiego Szczebla ds. inwestycji kolejowych.
W posiedzeniu uczestniczyli m.in. Lucie Žáčková, zastępca kierownika Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK, a także eksperci Inicjatywy JASPERS.
Polska coraz bardziej efektywnie realizuje inwestycje #kolej.owe z pomocą #FunduszeUE #POIiŚ. Najważniejszym wyzwaniem będzie dokończenie zadań na sieci bazowej TEN-T do 2030 r. Dziś Grupa Wysokiego Szczebla ds. inwestycji kolejowych.
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) January 23, 2020
➡️ https://t.co/pf0Sf2Ru94#PlanRozwojuPL pic.twitter.com/i6Dtefb9FS
PKP PLK zyska najwięcej
Dziewięć na dziesięć euro środków płynących z UE na kolej wspiera projekty infrastrukturalne, realizowane przede wszystkim przez PKP PLK S.A.

Polska i KE oczekują od polskich kolei dokończenia sieci bazowej TEN-T oraz uczynienia z tego transportu atrakcyjnego i dostępnego środka transportu. Staje się to coraz bardziej realne, bo Polska efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.
- Dzięki wdrożeniu #ERTMS z Warszawy do Krakowa i Katowic pociągi mogą poruszać się z prędkością 200 km/h. W tym roku ERTMS zostanie wprowadzony na linii łączącej Warszawę z Wybrzeżem Gdańskim - min. @M_Jarosinska podczas spotkania na temat ERTMShttps://t.co/LNahU3KXNr pic.twitter.com/Lc1YIpCxiY
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) January 22, 2020
Ponad 20 mld zł, czyli około 92 proc. środków zarezerwowanych na wsparcie kolei w "Programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020" ma już konkretny określony w umowach cel inwestycyjny. Aż 30 proc. z tych środków, czyli 7,5 mld zł wydatków udało się już zrefundować ze środków Komisji Europejskiej.
Na trasie #Warszawa - #Gdańsk testowa jazda 200 km/h. Specjalny przejazd składu Pendolino pod nadzorem ERTMS/ETCS pozom 2 potwierdził możliwości bezpiecznego przejazdu. Krok do krótszych podróży m in. z #Małopolska, #Mazowsze nad morze @FunduszeUE. Więcej: https://t.co/MtrYyhytA3 pic.twitter.com/s3eGbLgRri
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) January 15, 2020
- Polska jest też największym beneficjentem unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w sektorze transportu. Aż 82 proc. dofinansowania z CEF zostało przeznaczone na inwestycje kolejowe, a PKP PLK S.A. jest największym beneficjentem CEF w całej UE – mówi Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Polska jak i KE oczekują przede wszystkim dokończenia kolejowej sieci bazowej TEN-T oraz uczynienia z kolei atrakcyjnego i dostępnego środka transportu.
Posłowie przyjęli program #KolejPlus, który:
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) January 10, 2020
🚄przywraca połączenia do mniejszych miejscowości
🚆zapobiega likwidacji infrastruktury
🚂zmniejsza wykluczenie komunikacyjne
🚊upraszcza proces inwestycyjny. https://t.co/7swrqrwIV2 pic.twitter.com/DDx3UUvWOh
Koleje wielkich prędkości wymagają nowej infrastruktury
Zmiany na kolei są w obecnej perspektywie finansowej UE współfinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (CEF), regionalnych programów operacyjnych (RPO) i Programu Polska Wschodnia (PO PW). Warto dodać, że na modernizację kolei w Polsce Unia Europejska przeznaczyła ponad 10 miliardów euro.
Krajowy Program Kolejowy usprawni podróż pociągiem? Przed nami wielka rozbudowahttps://t.co/gxd4IbnTHC pic.twitter.com/RBHXQ38yJc
— Telewizja Republika (@RepublikaTV) October 2, 2017
W ramach rządowego Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku na inwestycje kolejowe przeznaczono blisko 75,7 mld zł. Z tych funduszy ponad 40,3 mld zł to środki z UE pochodzące z programów: POIiŚ, CEF, POPW i RPO. Największe nakłady na projekty w ramach KPK zostały zaplanowane na lata 2020 (16,5 mld zł), 2021 (13,2 mld zł) i 2022 (10 mld zł). Strona publiczna prowadzi intensywne starania o minimalizację ewentualnych zagrożeń dla efektywnej realizacji tak dużego programu inwestycyjnego. W tym celu została powołana w MFiPR na prośbę Komisji Europejskiej Grupa Wysokiego Szczebla ds. Inwestycji Kolejowych (HLG). Zajmuje się ona przygotowaniami do realizacji projektów w ramach wieloletnich ram finansowych UE na lata 2021-2027.
Premier @MorawieckiM w #Tokio: Nasze projekty mają pełne wsparcie UE. Przeznaczamy kilkadziesiąt mld dolarów na inwestycje - to pokazuje skalę rozwoju na kilka najbliższych lat. pic.twitter.com/GDovemYAxm
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) January 21, 2020
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/SW