Data publikacji:
2021-01-26
Strona główna > Artykuł
„Czarny marketing” – reportaż Antoniego Rokickiego
Studio Reportażu i Dokumentu
Tabletki gwarantujące szybką utratę zbędnych kilogramów, innowacyjne plastry na problemy ze słuchem czy rewolucyjny preparat na ból stawów – to tylko niektóre z produktów promowanych w nieuczciwych reklamach.
Kolorowa prasa, portale społecznościowe – znajdziemy tam wiele reklam skierowanych do osób zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi. fot. adike/Shutterstock.com
– Miałem pewne wyrzuty sumienia związane z tą pracą. Już pierwszego dnia, kiedy przekonałem się, że będziemy oszukiwali starszych ludzi, nieodpornych na manipulację – przyznaje bohater reportażu, były pracownik branży reklamowej. O swojej pracy mówi: czarny marketing.
– Jestem przerażony tym, co czytam. Nikt na te reklamy nie reaguje – przyznaje prof. Zbigniew Fijałek, Kierownik Zakładu Farmacji Kryminalistycznej z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Głównie oszukiwane są osoby starsze, bo im człowiek starszy, tym więcej ma problemów zdrowotnych… – dodaje. Z tym, że reklamy wspomniane w reportażu są nieetyczne, zgadza się dr Łukasz Przybysz, medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazuje, aby skargi na tego typu materiały kierować do Komisji Etyki Reklamy. – Ma ona ekspertów, wiedzę oraz narzędzia, aby zajmować się takimi przypadkami. Jeśli będzie więcej zgłoszeń tego rodzaju, na pewno łatwiej będzie zobaczyć, jaka jest skala tego działania – zauważa.
Zapraszamy do wysłuchania reportażu Antoniego Rokickiego "Czarny marketing" na antenie radiowej Trójki we wtorek 25 stycznia ok. godz. 14.10.