Strona główna > Artykuł

„Czarny marketing” – reportaż Antoniego Rokickiego

Studio Reportażu i Dokumentu

Tabletki gwarantujące szybką utratę zbędnych kilogramów, innowacyjne plastry na problemy ze słuchem czy rewolucyjny preparat na ból stawów – to tylko niektóre z produktów promowanych w nieuczciwych reklamach. 

Kolorowa prasa, portale społecznościowe – znajdziemy tam wiele reklam skierowanych do osób zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi. ​​fot. adike/Shutterstock.com

Czarny marketing - reportaż Antoniego Rokickiego

– Miałem pewne wyrzuty sumienia związane z tą pracą. Już pierwszego dnia, kiedy przekonałem się, że będziemy oszukiwali starszych ludzi, nieodpornych na manipulację – przyznaje bohater reportażu, były pracownik branży reklamowej. O swojej pracy mówi: czarny marketing. 

– Jestem przerażony tym, co czytam. Nikt na te reklamy nie reaguje – przyznaje prof. Zbigniew Fijałek, Kierownik Zakładu Farmacji Kryminalistycznej z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Głównie oszukiwane są osoby starsze, bo im człowiek starszy, tym więcej ma problemów zdrowotnych… – dodaje. Z tym, że reklamy wspomniane w reportażu są nieetyczne, zgadza się dr Łukasz Przybysz, medioznawca z Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazuje, aby skargi na tego typu materiały kierować do Komisji Etyki Reklamy.  Ma ona ekspertów, wiedzę oraz narzędzia, aby zajmować się takimi przypadkami. Jeśli będzie więcej zgłoszeń tego rodzaju, na pewno łatwiej będzie zobaczyć, jaka jest skala tego działania – zauważa. 

Zapraszamy do wysłuchania reportażu Antoniego Rokickiego "Czarny marketing" na antenie radiowej Trójki we wtorek 25 stycznia ok. godz. 14.10.