Data publikacji:
2021-02-11
Strona główna > Artykuł
General Motors i Ford rzucają elektryczne wyzwanie Tesli
PolskieRadio24.pl
General Motors i Ford zapowiadają zwiększenie nakładów na samochody elektryczne w 2021 r., co oznacza zaostrzenie konkurencji dla Tesli.
elektryczny Ford Mustang fot. Ford/Twitter
Te dwie najważniejsze amerykańskie firmy motoryzacyjne zakończyły rok 2020 z lepszymi wynikami, niż przewidywali analitycy.
Motoryzacyjne giganty na plusie
W raporcie za IV kwartał ubiegłego roku koncern General Motors wykazał przychody w wysokości 37,52 mld dolarów wobec przewidywań analityków Refinitiv na poziomie 36,1 mld dolarów.
Skorygowany zysk na akcję GM za okres październik-grudzień 2020 r. wyniósł 1,93 dolarów, powyżej oczekiwań rynku na poziomie 1,37 dolarów.
Tydzień przed producentem samochodów z Detroit własne wyniki zaprezentował konkurencyjny koncern z sąsiedniego Dearborn – Ford Motor. Spółka ta wykazała w ostatnim kwartale 2020 r. przychody na poziomie 33,2 mld dolarów względem spodziewanych 33,89 mld dolarów oraz skorygowany zysk na akcję w wysokości 34 centów w porównaniu do przewidywanej straty rzędu 7 centów za akcję.
Jeszcze pod koniec stycznia raport kwartalny za koniec 2020 r. udostępnił także koncern motoryzacyjny Elona Muska.
Producent samochodów elektrycznych z Doliny Krzemowej zakończył IV kwartał 2020 roku z przychodami na poziomie 10,74 mld dolarów wobec przewidywań analityków na poziomie 10,4 mld dolarów, ale z rozczarowującym zyskiem na akcję rzędu 80 centów względem spodziewanych 1,03 dolarów.
We rose above unprecedented circumstances to deliver a strong 2020, while accelerating our EV and AV programs. https://t.co/korYYlZWtw pic.twitter.com/Fze3itILTn
— General Motors (@GM) February 10, 2021
Tesla warta 815 mld dolarów
W środę kapitalizacja rynkowa Tesli przekroczyła 815 mld dolarów – najwięcej na świecie w branży motoryzacyjnej. To ponad sześciokrotność łącznej wyceny GM i Forda.
Obserwatorzy rynku przytaczani przez agencję Reutera zwracają jednak uwagę na zmieniające się nastroje wśród inwestorów niezadowolonych niekonkretnymi zapowiedziami Muska względem celów na 2021 r.
Reuters wskazuje także na rosnącą konkurencję na rynku pojazdów elektrycznych, na którym Tesla jest dotychczas liderem technologicznym, co zagraża także pobocznym źródłom przychodów firmy – zwłaszcza ze sprzedaży kredytów na emisje dwutlenku węgla producentom aut spalinowych.
Stamping Model Y body parts at our Fremont factory pic.twitter.com/qbLrYowJRC
— Tesla (@Tesla) January 24, 2021
Elektryfikacja - ogromny potencjał wzrostu
Kierownictwa GM oraz Forda zapowiedziały na początku lutego znaczne zwiększenie nakładów na auta elektryczne i autonomiczne. Cytowana przez serwis CNBC szefowa GM Mary Barra zadeklarowała, że spośród 9-10 mld dolarów inwestycji planowanych na ten rok, firma zamierza przeznaczyć 7 mld dolarów na rozwój i przyśpieszenie prac nad pojazdami w pełni elektrycznych (EV) i autonomicznych (AV), w których upatruje ogromnego potencjału wzrostu. Jeszcze w ubiegłym roku koncern z Detroit zapowiedział, że przeznaczy na rozwój EV/AV do 27 mld dolarów między w latach 2020-2025.
We’re electrifying the future for business. The zero-emission all-electric #Ford E-Transit, coming soon. Learn more 11/12/20. #EV pic.twitter.com/DFtyFlKVxD
— Ford Motor Company (@Ford) October 29, 2020
W samochody elektryczne i autonomiczne więcej chce inwestować także producent z Dearborn. Zgodnie z ubiegłotygodniową zapowiedzią Ford do 2025 r. przeznaczy na EV łącznie 22 mld dolarów, czyli dwukrotnie więcej niż planowano wcześniej w strategii do 2022 r. Firma przeznacza także 7 mld dolarów na rozwój AV, z czego 5 mld dolarów w perspektywie 2021-2025 r.
Nowy gigant – Stellantis - jeszcze nie ujawnił planów
Swoich wyników i planów rocznych nie ujawnił jeszcze nowy amerykańsko-europejski koncern Stellantis, który powstał na początku tego roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiego Fiata Chryslera (FCA) i francuskiej Groupe PSA. Ich wyniki mają zostać podane na konferencji Stellantis zapowiadanej na 3 marca.
Who is #Stellantis? Created through the merger of #GroupePSA and #FCAGroup, Stellantis is a leading global #automaker and a provider of distinctive, appealing and sustainable #mobility solutions. pic.twitter.com/FnoSBVaKgj
— Stellantis (@Stellantis) January 19, 2021
Bezpośrednio po środowym otwarciu NYSE notowania GM spadły o ponad 4 proc. względem wtorkowego zamknięcia. Mniejszymi spadkami sesję rozpoczęły także Ford (ok. 1,6 proc.), Stellantis (ok. 0,5 proc.) oraz notowana na parkiecie Nasdaq Tesla (1,9 proc.).
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, jk