Strona główna > Artykuł

"Trudna lekcja historii" - reportaż Ewy Michałowskiej

Studio Reportażu i Dokumentu

W jednym z żuromińskich liceów (północne Mazowsze) odbywa się nietypowa lekcja historii. Zwykle, gdy mówiono o wojnach, przyjmowali to na zasadzie "to było tak dawno, może nasi dziadkowie coś tam pamiętają". Teraz lekcja o wojnie dotyczy wydarzeń, które dzieją się na naszych oczach, całkiem niedaleko od naszej, wschodniej granicy. 

Ukraińscy żołnierze przeprowadzają inspekcję zniszczonych rosyjskich maszyn wojskowych na terenach odbitych przez ukraińską armię w mieście Bucza, Ukraina, 03 kwietnia 2022 r.fot. PAP/EPA/ATEF SAFADI

"Trudna lekcja historii" - reportaż Ewy Michałowskiej

Młodzi ludzie z wypiekami na twarzy śledzą rozwój wypadków i współczują niewinnym ludziom, którzy są bestialsko mordowani bądź zmuszani – jeżeli im się uda – do opuszczenia kraju i szukania azylu na obczyźnie. Bywa, że ich rodzice przyjmują uchodźców.

Jeden z chłopców opowiada, że przyjęli czteroosobową rodzinę z Zaporoża. "Pani w drugim miesiącu ciąży, dwoje małych dzieci i szesnastoletni brat. Nie mówią po polsku. Bardzo martwią się o swojego ojca, który pozostał w Ukrainie, by walczyć i nie ma od niego żadnych wiadomości. Kobieta jest przerażona – jak poradzi sobie z trójką dzieci, gdy zabraknie męża". To, co dzieje się w Ukrainie nazywają "kryzysem człowieczeństwa".

Zadają wiele pytań, na która nie ma logicznej odpowiedzi, bo jak wytłumaczyć bezsensowną napaść na suwerenne państwo, gdy mamy dwudziesty pierwszy wiek i większość ludzi chce uczyć się, pracować i cieszyć życiem. Zdają sobie sprawę, że ich ukraińscy rówieśnicy mieli takie same lub przynajmniej podobne marzenia jak oni i teraz wszystko rozsypało się w gruz - w przenośni i dosłownie. To potworna lekcja dla młodych, niedoświadczonych ludzi. Jest pewne, że na ich psychice te wszystkie wydarzenia pozostawią niezatarty ślad.

***

Reportaż "Trudna lekcja historii" autorstwa Urszuli Ewy Michałowskiej został wyemitowany w środę (6.04) o godz. 21.10 na antenie Czwórki.