Strona główna > Artykuł

"Abakanowicz. Konfrontacje". Wystawa-eksperyment w Bibliotece Królewskiej w Warszawie

Dwójka

- To swojego rodzaju eksperyment, żeby sztukę współczesną pokazać we wnętrzu dawnym, stylowym i zabytkowym, z udziałem tych wszystkich dekoracji: sztukaterii, stiuków i marmurów - mówił w Dwójce dr Mariusz Klarecki, współkurator wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie.

Rzeźba Magdaleny Abakanowicz, zaprezentowana podczas spotkania poświęconego wystawie "Abakanowicz. Konfrontacje"fot. PAP/Piotr Nowak

Wystawa "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

Pustą przestrzeń wypełniła sztuka

Biblioteka Stanisława Augusta to jedyny obiekt warszawskiego kompleksu zamkowego, który ocalał z wojennej pożogi. Kiedyś zapełniona tysiącami woluminów, dziś stoi pusta. Od kilku tygodni pośród historycznych murów prezentowane są wizjonerskie, symboliczne rzeźby Magdaleny Abakanowicz.

- Jest to miejsce dawnej myśli oświeceniowej zaklętej w książkach, starodrukach i mapach. To tutaj król Stanisław August Poniatowski zgromadził całą kolekcję swojej wspaniałej biblioteki. Tu możemy nawet zobaczyć, że na ścianach powyżej znajdują się medaliony z różnymi dziedzinami nauki. Pod każdym z nich stała wielka szafa, w której były zgromadzone książki tylko i wyłącznie z tej dziedziny. A tych dziedzin jest kilkadziesiąt. Niestety po abdykacji króla cała ta biblioteka wyjechała do Grodna, a koniec końców znalazła się w Kijowie - tłumaczył dr Mariusz Klarecki.

Rzeźby Mitoraja i Abakanowicz

Czy współczesne dzieła usytuowane w historycznych wnętrzach uruchamiają nowe znaczenia? Czy bezgłowe figury we wnętrzach dawnej biblioteki sugerują, że rozum nie panuje nad niszczycielskimi popędami człowieka?

- Chcieliśmy pokazać sztukę współczesną na Zamku Królewskim w Warszawie. Od niedawna wprowadzamy jej elementy, na dziedzińcu Pałacu pod Blachą mamy przepiękną rzeźbę Ikaria Igora Mitoraja, która znakomicie pasuje w tym miejscu. Kolejną inicjatywą było natomiast pokazanie właśnie figur Magdaleny Abakanowicz - stwierdził gość Dwójki.

W audycji sięgnęliśmy również do radiowych archiwów, żeby posłuchać jak do swojej sztuki odnosiła się sama Magdalena Abakanowicz.


Wystawa "Abakanowicz. Konfrontacje" w Bibliotece Królewskiej w Warszawie (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

Magdalena Abakanowicz to najbardziej rozpoznawalne polskie nazwisko w świecie sztuki współczesnej – artystka totalna, indywidualistka i innowatorka, stale konfrontująca się z nowymi obszarami poszukiwań twórczych. Jej prace na stałe weszły w skład ścisłego światowego kanonu sztuki XX wieku.

Ewolucja twórczości Abakanowicz przebiegała od tkanin, które stopniowo zyskiwały trzeci wymiar przestrzenny, stając się abstrakcyjnymi rzeźbami, w stronę przedstawień figuratywnych – humanoidalnych form wykonanych z jutowego płótna – postaci siedzących, stojących, kroczących, tańczących, z głowami lub bez.

[źródło: www.zamek-krolewski.pl]

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: dr Mariusz Klarecki i Katarzyna Rogalska (kuratorzy wystawy "Abakanowicz. Konfrontacje"), Łukasz Orbitowski (pisarz)

Data emisji: 20.12.2022

Godzina emisji: 21.30

uk/pg