Strona główna > Artykuł

"Firma rodzinna"

Polskie Radio

Definicji firm rodzinnych jest wiele. Można powiedzieć, że firma rodzinna to taka, która jest własnością pewnej rodziny. Albo taka, która staje wobec wyzwań właściwych firmom rodzinnym. Ludzie, którzy w niej pracują, są z tej rodziny. I nie ma tu znaczenia, czy jest duża, czy mała.

Ikea, Porsche, BMW, Carrefour, Michelin - to wszystko przykłady dużych firm rodzinnych. Wsród 250 największych firm na giełdzie w Paryżu prawie 60 proc. to firmy rodzinne, na giełdzie we Frankfurcie ponad połowa. Ale firmą rodzinną jest nawet jednoosobowa działalność gospodarcza, w której ojciec jest jedynym zatrudnionym i utrzymuje swoich bliskich. W Polsce są blisko dwa miliony firm rodzinnych. W 2008 roku powstało Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych. Jego celem jest integracja środowiska, wspieranie rozwoju oraz pomoc w rozwiązywaniu specyficznych problemów przedsiębiorstw rodzinnych (jak sukcesja, konflikty czy doskonalenie kadr), wymiana doświadczeń, a także promowanie idei wolności gospodarczej, państwa prawa, społeczeństwa obywatelskiego oraz standardów etycznych. Chcemy, aby rozwój naszego kraju odbywał się z uwzględnieniem opinii, potrzeb i wkładu w życie publiczne środowiska firm rodzinnych.