Data publikacji:
2025-01-15
Strona główna > Artykuł
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku stawia na nieustanny rozwój
Dwójka
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest unikatową w kraju placówką, której celem jest ochrona narodowego dziedzictwa w dziedzinie rzeźby. W kolekcji jednostki są dwa tysiące prac, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Fangora, Sylwestra Ambroziaka, Władysława Hasiora oraz Józefa Szajny. Placówka wzbogaciła się niedawno o dwa nowe eksponaty.
Instalacja z brązu pt. "Pierwsza" autorstwa Ursuli von Rydingsvard. Instalacja stanęła przed Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Prezentacja zaplanowana została na wiosnę 2025 roku.fot. Piotr Polak/PAP
Rzeźby "Pisklę - Dzierzba czarnoczelna" Joanny Rajkowskiej i "EmiTime" Roberta Kuśmirowskiego wzbogaciły zbiory Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Praca Rajkowskiej symbolizuje kruchość i delikatność życia. Instalacja Kuśmirowskiego to twórcza polemika z Tadeuszem Kantorem i jego "Umarłą klasą".
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku stawia na nieustanny rozwój (Poranek Dwójki)
Czytaj także:
- Justyna Sobczyk nową dyrektor Teatru Ochoty. "To będzie pierwszy teatr dla młodych"
- Prawa autorskie w przestrzeni cyfrowej. Czy zyski trafiają do twórców?
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku wzbogaciło się o wyjątkowe prace
Rzeźba dźwiękowa "Pisklę – Dzierzba czarnoczelna" to praca Joanny Rajkowskiej. Monumentalne ptasie jajo ma wysokość 180 cm i emituje dźwięki wykluwającego się pisklęcia. Według CRP symbolizuje to kruchość i delikatność życia. Twórczyni użyła barwionego akrylu gipsowego, włókna szklanego oraz farb. Konstrukcja rzeźby opiera się na metalowym stelażu z ukrytą instalacją dźwiękową.
Rajkowska tworzy instalacje i sytuuje je w przestrzeni publicznej.
"EmiTime" Roberta Kuśmirowskiego
Drugim z eksponatów, które na przełomie roku wzbogaciły orońską kolekcję to instalacja "EmiTime". Dzieło Roberta Kuśmirowskiego stanowi nawiązanie do spektaklu Tadeusza Kantora "Umarła klasa", uznanego w 1976 roku przez amerykański tygodnik "Newsweek" za najlepsze przedstawienie teatralne na świecie. W instalacji "EmiTime" Kuśmirowski użył jako tworzywa zwykłych drewnianych palet używanych w transporcie.
Zakup obydwu prac zrealizowano w ramach programu Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej oraz zadania "Nowe konteksty w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku".
Paulina Kurc-Maj na czele Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Warto zaznaczyć, że od grudnia 2024 roku stanowisko dyrektorki Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pełni Paulina Kurc-Maj, historyczka sztuki i muzealniczka.
W latach 1999-2000 pracowała w Galerii Manhattan w Łodzi. Od 2001 roku związana z Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie od 2016 roku pełniła funkcję kierowniczki Działu Zbiorów Sztuki Nowoczesnej, a ostatnio - zastępczyni dyrektora ds. promocji i upowszechniania.
Była kuratorką i współkuratorką licznych wystaw, takich jak m.in.: "Joseph Beuys. Polentransport 1981" (z A. Saciuk-Gąsowską, Bratysława, 2003); "Un Mundo Construido. Polonia 1918-1939" (z J. M. Bonetem, Madryt, 2011), "Słowo kłamie – oko nigdy. Nowoczesność w fotografii polskiej 1918-1939" (z M. Franecką, Duesseldorf, Budapeszt 2017-2018); "Nowosielski w Łodzi" (z J. Goździk, Łódź, 2023), "Beata Bols. Sztuka i ewakuacja" (Łódź 2024).
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadzenie: Marcin Pesta
Gość: Paulina Kurc-Maj (dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku)
Data emisji: 15.01.2025
Godz. emisji: 8.30
IAR/PAP/zch/dz