Data publikacji:
2025-01-31
Strona główna > Artykuł
Projekt "Krótkie wakacje" na Triennale w Mediolanie. "Doświadczenie spokoju podczas zgiełku"
Dwójka
Projekt "Krótkie wakacje" zwyciężył w konkursie na wystawę w Pawilonie Polskim na Triennale w Mediolanie 2025 organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza. Przedmiotem wystawy jest idea sanatorium dziennego, które łączy rozmaite funkcje i odpowiada potrzebom wielokulturowej społeczności.
Triennale Milano, Facciata Giardino © Triennale Milano fot. Gianluca Di Ioia
Już w maju Pawilon Polski w Mediolanie zamieni się w kameralną komnatę, inspirowaną tepidarium – starożytną przestrzenią, znaną z rzymskich łaźni. Głównym założeniem ekspozycji ma być doświadczenie spokoju podczas zgiełku. Jednocześnie twórcy stawiają w ten sposób pytanie o to, kto ma prawo i dostęp do odpoczynku.
Projekt "Krótkie wakacje" na Triennale w Mediolanie (Wybieram Dwójkę)
- Interesuje nas odpoczynek nie jako rodzaj przywileju czy stan, o który każdy z osobna musi się zatroszczyć, ale odpoczynek jako rodzaj higieny i pewnego prawa, bo ten dostęp do odpoczynku nie jest równy dla wszystkich - wyjaśniła autorka Katarzyna Roj.
Czytaj też:
- Zwycięski projekt wystawy na Biennale Architektury w Wenecji 2025
- Sen nasz codzienny, czyli co zrobić, by się wyspać i rano wstać wypoczętym?
Nierówności tematem Triennale w Mediolanie
Ekspozycja Krótkie wakacje to nawiązanie do tematu tegorocznego Triennale, jakim są nierówności. Główny kurator zadaje bowiem pytanie, jak to jest możliwe, że "pomimo rosnącej migracji osób z różnych części świata, symboliczna społeczna mobilność jest tak niska".
- My patrzymy na to z perspektywy higieny. Higiena jest takim światem, który mocno diagnozuje wszelkie nierówności i pokazuje, jak kształtują się pewne polityki i procesy wykluczania pewnych ludzi. Ta higiena jest sposobem, w który chcemy ugryźć ten problem - podkreśliła rozmówczyni Dwójki.
Pytanie o prawo do odpoczynku
Inspiracją dla tytułu wystawy stał się film "Krótkie wakacje" Vittoria De Sica – włoskiego reżysera neorealistycznego. Jest to historia Clary, robotnicy z Mediolanu. Kobieta zapada na gruźlicę, a następnie dostaje skierowanie do sanatorium w górach.
- Tam doświadcza wolnego czasu, ale też swojego pokoju, zdrowego jedzenia, zdrowego rytmu dnia i dostępu do świeżego powietrza. Na krótką chwilę uzyskuje też emancypację społeczną. I reżyser stawia pytanie, czy wystarczy, że będziemy zapewniać wszystkim takie warunki, by mobilność społeczna wzrosła - mówiła Katarzyna Roj.
Problemy współczesnego świata
Ekspozycja Katarzyny Roj, która współtworzy ją między innymi razem z architektką Aleksandrą Wasilkowską oraz artystami: Olafem Brzeskim Łukaszem Rusznicą i Agatą Bartkowiak, ma dawać impuls do zastanowienia się również nad tym, w jaki sposób rozwiązać takie problemy, jak miejskie wyspy ciepła czy olbrzymie zmęczenie, które dotyka zarówno ludzi z całego świata, jak i planetę.
- Jak spojrzymy na nasze miasta, to one zostały zaprojektowane do pośpiechu. Nie uwzględniają zazwyczaj takich przestrzeni, w których człowiek może odespać, uciąć sobie drzemkę. To zwróciło naszą uwagę. Chcielibyśmy podjąć się zadania, żeby takie przestrzenie również tworzyć - opowiadała Katarzyna Roj.
Triennale w Mediolanie rusza w maju, zaś Pawilon będzie dostępny dla zwiedzających do listopada.
***
Rozmawiała: Monika Zając
Gość: Katarzyna Roj (autorka ekspozycji "Krótkie wakacje" na Triennale w Mediolanie)
Data emisji: 31.01.2025
Godzina emisji: 17.10
Materiał wyemitowano w audycji "Wybieram Dwójkę".
am/pj