Strona główna > Artykuł

Magda Skawińska i Martyna Wojtkowska w finale konkursu Audionomia Award

Studio Reportażu i Dokumentu

Reportaż "Węzełek" Magdy Skawińskiej i "Listy do przyszłości" - odcinek serialu "W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua" Martyny Wojtkowskiej powalczą o główną nagrodę w konkursie Audionomia Award. To konkurs na najlepszy reportaż dźwiękowy. Organizowany jest od 2022 roku. Tym razem odbędzie się w Lublinie. Finał 14 września. 

Magda Skawińska i Martyna Wojtkowska fot. PR

Konkurs przyciąga twórców z całego kraju. Do tegorocznej edycji zgłoszono kilkadziesiąt prac, spośród których jury wyłoniło 7 najlepszych. To właśnie one powalczą o główną nagrodę, której laureata poznamy 14 września. To docenienie odwagi w podejmowaniu tematów istotnych społecznie i czułości na brzmienie świata. 

Reportaż Magdy Skawińskiej "Węzełek"  został nagrodzony między innymi w Konkursie o Nagrodę Reporterską Polskiego Radia "Melchiory" 2025" w kategorii dokument. Węzełek jest symbolicznym znakiem tułaczki, wymuszonej wędrówki i przenoszenia resztek dobytku w niewielkim zawiniątku. Klucz to symbol domu, bezpieczeństwa i własności. A ta opowieść rozpoczyna się od rozebrania Fontanny Pamięci, którą mieszkańcy Wrocławia nazywali potocznie "Węzełkiem".

Magda Skawińska z nagrodą Melchiora za reportaż "Węzełek" Magda Skawińska z nagrodą Melchiora za reportaż "Węzełek" fot. Cezary Piwowarski


"W Nowej Zelandii zaczyna się dzień" Martyny Wojtkowskiej to audioserial o polskich dzieciach z Pahiatua. To poruszająca historia dzieci, które w czasie II wojny światowej po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR znalazły dom w Nowej Zelandii. Dzieci z Pahiatua to grupa 733 polskich sierot, które po kilkuletniej tułaczce przez ZSRR, Persję i Indie trafiły do obozu nieopodal miejscowości Pahiatua w Nowej Zelandii. W sensie formalnym zostały pierwszymi uchodźcami w tym państwie. Ówczesny rząd w Wellingtonie pokrył koszty ich utrzymania. Miejsce szybko zostało nazwane małą Polską, a geograficzny koniec świata stał się dla polskich dzieci nowym początkiem. Obóz funkcjonował do 1949 roku. Po jego zamknięciu dzieci wysyłano do szkół z internatem. Większość z nich została w Nowej Zelandii na stałe, część wróciła do Polski lub wyjechała do innych krajów.

W szóstym odcinku - "List do przyszłości" dzieci z Pahiatua oprócz własnych domów zakładają jeden wspólny - Dom Polski przy Kenwyn Terrace 25 w Wellingtonie. To tutaj w 1953 roku rozpoczęła działalność sobotnia szkoła, w której córki i synowie dzieci z Pahiatua uczą się o Polsce. Nie chodzą tam jednak z własnej woli. Woleliby, jak ich nowozelandzcy rówieśnicy, chodzić na plażę, grać w rugby i soccer. Mimo to geograficzny koniec świata staje się dla wielu dobrym początkiem.
Audioserial to wspólna produkcja Studia Reportażu Polskiego Radia i Instytutu Pileckiego.

Janusz Deblessem, Martyna Wojtkowska i Bartosz Panek - twórcy audoserialu "W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua" Janusz Deblessem, Martyna Wojtkowska i Bartosz Panek - twórcy audoserialu "W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua" /fot. Krzysztof Świeżak


Jury tegorocznego konkursu Audionomia Award - Magdalena Świerczyńska-Dolot, Hanna Bogoryja-Zakrzewska i Maciej Kubera

Reportaże, które znalazły się w finale konkursu:

Joanna Sikora i Żmicier Kościn "Na wagę złota" (Polskie Radio Białystok)

Magdalena Skawińska "Węzełek" (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia)

Małgorzata Lachendro "Czarne" (Polskie Radio Katowice)

Martyna Wojtkowska "List do przyszłości" (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia i Instytut Pileckiego)

Michał Słobodzian "Plan B" (Polskie Radio Pomorza i Kujaw)

Michał Zaręba "To nie moja ręka" (Polskie Radio Pomorza i Kujaw)

Tomasz Jeleński "Miasto, które przeszył grom" (Radio 357)


Celem Konkursu "Audionomia Award" jest nagrodzenie twórczych poszukiwań autorów wrażliwych na problemy współczesności, którzy posługują się dźwiękiem jako tworzywem opowieści. Konkurs ma również pomóc w integracji środowiska polskich reportażystów, realizatorów dźwięku, radioznawców oraz innych osób zainteresowanych audialnymi gatunkami non-fiction.



***

SRPR/audionomia.pl