Data publikacji:
2013-04-23
Strona główna > Artykuł
Mandat z ręcznego radaru jest bezprawny?
Polskie Radio
Najpopularniejsze ręczne radary to Iskry. Kierowcy od dawna alarmują, że potrafią one bardzo się mylić. Zwane "suszarkami” urządzenia prawdopodobnie nie spełniają też polskich norm odporności na zakłócenia elektromagnetyczne. Co to oznacza dla kierowców?
fot. Fot.: policja.pl
Polska policja używa prawie 2 tysięcy ręcznych, radarowych mierników prędkości. Nasz dziennikarz odkrył, że wszystkie tzw. "suszarki" są używane niezgodnie z prawem. Główny Urząd Miar nie widział problemu, chociaż nawet sam producent alarmował, że Iskry używane przez polską policję produkowane były na inne rynki.
Problem w tym, że mierniki nie identyfikują pojazdu, którego prędkość mierzą. Jak mówi jedne z bohaterów reportażu "Nielegalne suszarki", radary nie potrafią nawet podać odległości pomiaru, a co dopiero zidentyfikować pojazd. Słynna jest m.in. historia pewnego "malucha”, który miał pędzić 200 km/h. Tymczasem okazało się, że radar namierzał samolot lecący daleko za samochodem.
Mł. insp. Krzysztof Hajdas z Komendy Głównej Policji tłumaczy, że wątpliwości prawne nie powinny być kierowane do funkcjonariuszy. – Urządzenia mają zatwierdzenia i świadectwa legalizacji i są użytkowane zgodnie z prawem. My nie podzielamy obaw dotyczących pomiarów, ale wszystko powinno to być rozstrzygnięte z Prezesem Głównego Urzędu Miar – dodaje Krzysztof Hajdas.
Pytanie zadane przez autora reportażu w gabinecie prezesa Głównego Urzędu Miar na odpowiedź czekało 4 tygodnie. Karol Markiewicz, dyrektor gabinetu prezesa Głównego Urzędu Miar stwierdził ostatecznie m.in., że trzeba pamiętać, że przepisy się zmieniają. – A dokonujący pomiaru jest odpowiedzialny za jego dokonywanie – dodał Karol Markiewicz.
Czy to oznacza, że wystawiane na tej podstawie mandaty są bezprawne? Co mogą zrobić kierowcy, którzy nie zgadzają się z nałóżoną za przekroczenie prędkości karą?
Zapraszamy do wysłuchania reportażu Tomasza Jeleńskiego "Nielegalne suszarki". Autor dokładnie zapoznał się z przepisami dotyczącymi radarów, a sprawę postanowił nawet zgłosić w prokuraturze.
Reportaż w Trójce - słuchaj, kiedy chcesz >>>