Strona główna > Artykuł

Nadprzyrodzone a konkretne. Zmysłowe malarstwo Antonia Correggio

Dwójka

O sztuce renesansowego twórcy obrazów uwydatniających piękno życia opowiadała w Dwójce doktor Bożena Fabiani.

Antonio Correggo "Alegoria przywary"fot. Wikipedia/domena publiczna

O twórczości włoskiego artysty, piewcy urody życia, opowiada dr Bożena Fabiani (Dwójka/W stronę sztuki)

Urodzony w Corregio w sierpniu roku 1489, a zmarły tamże 5 marca roku 1534 Antonio Allegri da Correggio uważany jest za jednego z najdoskonalszych malarzy szczytowego okresu renesansu. Twórczość jego ukształtowała się pod wpływem, między innymi, dzieł Leonarda da Vinci. Zainspirowany dziełem Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej ozdobił sklepienia w klasztorze San Paolo w Parmie i w katedrze parmeńskiej. Jego malarstwo charakteryzują silne kontrasty światłocieniowe, efekty iluzjonistyczne oraz dynamiczne i rozbudowane kompozycje. Correggio był artystą zmysłowym, który sławił w swych dziełach harmonijne piękno i bogactwo życia. Ceniono go zwłaszcza jako malarza dekoracyjnego.

Malował obrazy o treści religijnej. Przedstawione na nich zjawiska nadprzyrodzone zyskują na zmysłowej konkretności, nie ma w nich też śladu neoplatońskiej „ascencio” czy antycznej antropomorfizacji bóstw.